Toegankelijkheid

Toegankelijkheid in interieurdesign: ik vind het een cruciaal aspect in een inclusieve markt. Als jij je realiseert wat het betekent om je in een rolstoel onderweg te zijn, snap je wel dat dit vraagstuk bij een inrichting geen ondergeschoven kindje kan zijn. In een tijd waarin de vraag naar personeel nog altijd groter is dan het aanbod, is het aannemen van personeel met een fysieke beperking, zoals iemand die rolstoel gebonden is, geen obstakel zou moeten zijn.

Als interieurdesigner ben ik regelmatig geconfronteerd met dit vraagstuk in mijn werk. Het gaat niet alleen om het plaatsen van een lift, hellingbaan, het aanpassen van een balie met afrekenpunt, tafels en toiletten, maar ook om een algehele mindset van inclusiviteit. Helaas heb ik ook situaties meegemaakt waarin de behoeften van mensen met een fysieke beperking werden geminimaliseerd door opdrachtgevers, simpelweg omdat ze geen idee hadden wat dit in de praktijk betekent.

Als je een bedrijf runt dat gericht is op sales, moet je jezelf afvragen of je mindervaliden uitsluit als potentiële klanten. Door toegankelijkheid te negeren, geef je eigenlijk aan dat je alleen ‘gezonde klanten’ als doelgroep hebt.

Behoefte aan een gesprek over dit onderwerp, neem dan contact met mij op.